Monday 6 February 2012

Terug in Kunduz, oef wat was het koud in mijn container !! Maar nu heb ik rode koontjes van de elektrische verwarming.
De vlucht was voorspoedig, maar bij vertrek uit Kabul wisten we niet zeker of we wel in Kunduz zouden kunne landen; op hoop van zegen dus ! Van Kabul eerst naar Mazar-e-Sharif om twee andere EUPOLlers op te halen die naar Kabul terug moesten. In Mazar hoorden we dat de landingsbaan van Kunduz sneeuwvrij was en dat het zicht goed was. Passagiers ingeladen en dus vertrekken naar Kunduz.  Het is maar een kort vluchtje naar Kunduz.
Op de landingsbaan werden we opgewacht door twee van onze Nederlandse EUPOL collega's.


EUPOL beschikt over een 'eigen' Beechcraft 1900 D waarvan 6 dagen per week druk gebruik wordt gemaakt om de diverse 'buitenposten' te bedienen. Het enige probleem is dat de landingsstroken hier vrijwel nergens zijn uitgerust om vliegtuigen te laten landen op instrumenten alleen. Er moet dus altijd voldoende zicht zijn. Dat zicht is niet alleen belangrijk bij het landen maar ook bij het opstijgen. Vrijwel elke landingsstrook in het berg-rijke Afghanistan is omgeven door bergen - zo ook Kunduz - vandaar dat zicht onmisbaar is.

Sommige piloten dachten 'ken net'  zonder voldoende kennis van de Friese taal te hebben met dit tot gevolg (sorry hele slechte foto - door het raampje van het vliegtuig).



Zo en morgen er weer lekker tegenaan ! Ik heb er zin in!

No comments:

Post a Comment