Monday 25 June 2012

Laatste dag in Kunduz

Vandaag was dus echt de laatste dag in Kunduz.
Vanmorgen heb ik afscheid genomen van Generaal Majoor Samiullah Qatra.
Hij had een heel fraai certificaat voor me klaar, ingelijst en al.
Mijn trouwe Language Officer Khalid was er natuurlijk bij, hij is het laatste half jaar mijn ogen en oren geweest!


De Goden zijn me goed gezind want vanmiddag ging een lang gekoesterde wens plotseling, totaal onverwacht, in vervulling.
Ik had altijd een keer de Kuchi willen zien, de nomaden in noordelijk Afghanistan.
De afgelopen jaren heeft deze bevolkingsgroep het extra zwaar gehad. Het zijn geen zigeuners (die wonen ook in Afghanistan) maar dit zijn echte nomaden die met hun kuddes door het land trekken op zoek naar goede weide voor hun vee.

Een collega vertelde mij dat hij Kuchi gezien had vlak bij een check point  hier in de buurt. Samen met Khalid ben ik dus snel op onderzoek uitgegaan en ja hoor. Een hele groep Kuchi, met hun vee, op een paar kilometer van de PRT.

De laatste HEMA beertjes uitgereikt aan de Kuchi kinderen en daarna een groepsfoto genomen door Khalid natuurlijk.


Echt een hele mooie afsluiting van mijn verblijf in Kunduz provincie.
Morgen vroeg; vlucht naar Kaboel.

No comments:

Post a Comment