Saturday 23 June 2012

Bijeneter

Ik had er nog nooit van gehoord maar een collega zei me dat hij een wand had gevonden waar Bijeneters in nestelen!
Nu moesten we toch, precies daar, de positie vastleggen waar een check point naar toe verplaatst moet worden dus dat kwam goed uit.
In de zand/klei wand van een weggetje dat van het plateau naar wat huisjes toe voert kan je, in de rechter wand, heel duidelijk de gaten zien zitten.


En, wat ik niet gewend ben in Afghanistan, er was een oorverdovend gekwetter van vogels.
De meeste gaten waren bezet door kleinere vogels, maar op aanwijzing van mijn collega zag ik ineens de Bijeneter naar de wand toevliegen.
Helaas is de foto niet erg scherp, mede door de afstand, maar vooral omdat ik niet de tijd kreeg echt goed scherp te stellen (de kiezels in de achtergrond zijn scherper dan de vogel!!).


Maar toen ie weer weg vloog kon ik goed zijn schitterende verendek zien, iets als een IJsvogel maar dan 4 of 5 keer zo groot ! Prachtig.
De Bijeneter eet dus inderdaad bijen, maar ook wespen en andere grote insecten die hij in de lucht vangt. Dus hij is best wel nuttig. Hij komt tegenwoordig, door de klimaat verandering, ook in Nederland voor als incidentele migrant.
De nesten liggen aan het einde van een zelf gegraven gang van wel een meter lang!


Als de rust is hersteld kom ik terug als toerist, gaan we hele mooie vogel foto's maken, in alle rust, zonder scherfvest aan en zonder pistool aan mijn riem.
Het is zo'n prachtig land !


No comments:

Post a Comment