Monday 9 January 2012

Vandaag, zoals ik al aankondigde, zelfstandig naar mijn 'werk' gegaan.
Als rijden in Kabul al een avontuur is dan is rijden in Kunduz een genot. Het verkeer is niet zo chaotisch. De stad Kunduz (in de gelijknamige provincie) is weliswaar de 6de stad van Afghanistan maar van een aangename grootte. De laatste jaren is het gegroeid van zo'n 60 duizend naar enkele honderd duizenden inwoners. Het is er gezellig druk.
In de straat voor de hoofdingang van 'mijn politie hoofdbureau' is het ook gezellig druk.
Bezoekers komen bij tientallen binnen. Natuurlijk is dat een potentieel veiligheids risico en daarom wordt iedereen die naar binnen komt gefouilleerd. Een van de taken van de Nederlandse Politie Missie is de training van de collega's van de Afghaanse Politie in deze taken.


Op de binnenplaats van het hoofdbureau ontmoet ik een aantal Nederlandse collega's. Zij zijn lid van de POMLT's, de Police Operational Mentoring and Liaison Teams, die de opleiding verzorgen direct na de eerste basis opleiding. Die begeleiding duurt bijna een jaar. Op die manier krijgen de Afghaanse collega's een gedegen primaire politie opleiding.

Hier een blik op de toegangspoort tot 'mijn politie bureau'.


Mijn collega Gert heeft tijdens mijn werk op het hoofdbureau zijn eigen taken ter plekke ook afgewerkt en wacht me op bij de auto. Ja geen BuMa vandaag maar een van onze eigen MBtjes !
Naast hem staat een heuse Nederlandse collega van de Koninklijke Marechaussee die ook gewerkt heeft op het hoofdbureau. Zij traint de Afghaanse vrouwelijke collega's en helpt soms bij het opnemen van aangiftes van Afghaanse dames die het hoofdbureau bezoeken. Heel nuttig werk.


En zo is weer een interessante werkdag ten einde gekomen.

No comments:

Post a Comment