Wednesday 11 January 2012

Helaas is vandaag mijn programma in het water gevallen. Gisteravond kwam er via de inlichtingen kanalen een bericht binnen dat er een bom-auto was geprepareerd om vandaag een aanslag mee te plegen op het hoofdbureau van politie in Kunduz stad. Omdat de dreiging specifiek was heb ik dus de afspraak op het hoofdbureau afgezegd. Maar ja, aan het einde van de dag was nog steeds niet gebeurd. Op zich is dat prima, maar wel jammer dat ik daarmee een werkdag met mijn Afghaanse collega heb verloren.

Dus maar een beetje rond gewandeld op de PRT (Provinciaal Reconstructie Team), vreemd maar we noemen de basis of kamp PRT.
Het is zoals ik al vertelde een Duits PRT, onder commando van een Duitse kolonel van de cavalerie. Het kamp is voorzien van alle gemakken; een eetzaal, een wasserij, een kompleet geoutilleerd ziekenhuis en onze eigen heli-haven. Op de helihaven staan permanent helikopter ambulances klaar om in geval van nood patiƫnten op te pikken en eventueel van ons eigen ziekenhuis te kunnen evacueren naar elders. Iedereen hier, onder de protectie van ISAF, heeft het recht om in 'the golden hour' - binnen een uur na dat je gewond raakt - naar een eerste klasse ziekenhuis te worden gebracht.


Op de PRT is eveneens het hoofd kwartier van het Nederlandse PTG, Police Training Group, gevestigd.
Het hoofdkwartier wordt hier aangeduid als 'the windmill'. Rara waarom ? Ja aan een beetje Holland promotie doen we hier ook.
De ingang tot de windmolen is dan ook duidelijk herkenbaar gemaakt.


Morgen hoop ik naar Kaboel te kunnen vliegen ! De eerste etappe naar een dagen thuis.
Maar ja, je weet het nooit zeker, het weer in Kunduz kan in enkele uren omslaan. 

No comments:

Post a Comment