Saturday 14 January 2012

Een raar dagje !
Rond lopen op het HB zonder iets te doen ! Ambteloos burger, vreemd gevoel.
Nog even met de Head of Mission gesproken met een kopje koffie. Toen wat voorbereidingen getroffen voor mijn vertrek morgen. Het klinkt misschien raar voor iemand die zoveel reist maar ik ben altijd gespannen voor vertrek. Eerst de vlucht vanaf Kunduz naar Kabul - kan er wel of niet gevlogen worden ? En nu een beetje het zelfde; het is aan het sneeuwen en ik weet niet of Kabul airport wel de baan sneeuw vrij kan houden, ik heb al een auto gehuurd op Schiphol etc etc. Hoe moet dat nou als de vlucht gecancelled wordt ?
Gisteren heeft een vlucht van Turkish Airlines, afkomstig uit Istanbul, niet kunnen landen in Kabul - vanwege de smog was er onvoldoende zicht voor een landing - en is door gevlogen naar Pakistan. Ooit van gehoord dat een groot verkeersvliegtuig niet kan landen wegens smog ??


De sneeuw maakt het ook onmogelijk om nog even een ritje door Kabul te maken. Dat is jammer, ik had nog even een foto les van Jacques willen hebben.

Intussen heeft Security een verkenning uitgevoerd van de route langs een 15de eeuwse stadsmuur die precies over de kam van de bergen loopt. Ik had daarover gelezen in de reisgids van Afghanistan en het leek me een fantastische tocht. Daarom had ik om de verkenning gevraagd. We komen alleen op die plaatsen die door de Security van EUPOL zelf eerst zijn verkend en goed gekeurd.
Nou ja, vandaag kunnen we de route dus in elk geval niet lopen. Misschien later als de beoordeling klaar is en de route wordt vrij gegeven.



Misschien is het wel goed dat we vandaag de wandeling niet kunnen maken want de Canadese collega die met de verkenning is meegegaan (een wandeling van ruim 3.5 uur) loopt heel slecht van de spierpijn - maar hij bevestigt dat het een geweldige wandeling is.
Nu heb ik wat meer tijd om mijn bagage gereed te maken. Ik moet echt spul terug brengen naar Nederland; ik heb gewoon veel te veel hier in Afghanistan en mijn container in Kunduz is echt een fractie van de ruimte die ik in Kabul had.
Doorgaan met inpakken dus en hopen dat we morgen kunnen vliegen.

No comments:

Post a Comment